More Creative har været en stor hjælp for WODEN

More Creative har til formål at skabe vækst og arbejdspladser gennem udvikling af de kreative erhverv. Og udvikling er der i den grad i Aarhus-virksomheden WODEN, som er vokset til 17 ansatte, siden de første sneakers blev skabt i 2013.

(Casen er udarbejdet i 2017)

Kvinder så langt væk som New Zealand og Israel er vilde med sneakers fra WODEN. Virksomheden i Aarhus har på få år fået stor succes internationalt med deres sneakers med skandinavisk signatur i form af fiskeskind, kork og såler med genbrugsgummi.

”WODEN-sneakers har bæredygtige detaljer som lakseskind og 10 procent genbrugsgummi i sålerne for at gøre dem mere miljøvenlige. Vi vil skubbe barren for, hvad der er muligt. Selvom det ikke er rentabelt at bruge spildproduktet lakseskind giver det stolthed og kunderne noget ekstra, når de tager skoene ned fra hylden”, siger medejer Carsten Holm.

Han kvittede sit vellønnede job i 2013 for at starte WODEN sammen med partneren og investoren Peter Hildebrandt. Fra dag ét har de tænkt stort og internationalt. Foreløbig har WODEN eget salgs set up i 14 lande og er blevet et brand fremfor sneakers på hylden blandt mange andre.

WODEN er medlem af Headstart Fashion, som er en erhvervsdrivende fond for mindre modevirksomheder og en del af More Creative-satsningen på kreative erhverv.

Med sit branchekendskab pegede Headstart Fashion på WODEN som en af de virksomheder, der skulle nyde royal opmærksomhed, da kronprinseparret var i Aarhus i anledning af kronprins Frederiks 50 års-fødselsdag. Og kronprinsessen fik et par hvide sneakers påsat hendes monogram i guld.

”Vi var meget beæret over, at Kongehuset ville sætte fokus på os og besluttede at fremstille en speciel version til kronprinsessen. Selvfølgelig med genbrugsgummi og fiskeskind som vores andre sneakers”, fortæller Carsten Holm.

Han mener, at Headstart Fashion har været en kæmpe hjælp for WODEN.

”Vi har deltaget i mange inspirerende aktiviteter som events og pr-aktiviteter med kendte mode-folk og haft gavn af at sparre med andre brands, som har stået med samme problematikker som os. Især i starten er det vigtigt”, fremhæver Carsten Holm.

WODEN startede nogenlunde samtidig med Headstart Fashion. Og Carsten Holm mener, at start-ups som WODEN har brug for og stor gavn af Headstart Fashion.

”Det har gavnet både vores og andre virksomheder og mode-miljøet generelt, for når vi små virksomheder står sammen i en fond som Headstart Fashion, bliver vi langt stærkere. I starten var jeg lidt kritisk overfor, om det kunne lade sig gøre, men min kritik er i den grad gjort til skamme”, påpeger Carsten Holm.

I dag er WODEN en del af Headstart Fashions executive network, og WODEN har netop inviteret medlemmerne indenfor for at fortælle om deres egen rejse fra start-up til succesrig virksomhed.

Leder af Headstart Fashion Christian Chapelle glæder sig over væksten i WODEN.

”WODEN har gjort det rigtig godt og tjener nu som inspiration for andre virksomheder og start-ups, ligesom Peter Hildebrandt er en del af vores investorpanel”, siger Christian Chapelle.

Han har henvist WODEN til Væksthus Midtjylland - en del af imidt, og virksomheden har fået sparring på deres eksportplan til Tyskland og en henvisning til Udenrigsministeriets generalkonsulat i Hamborg med fokus på udbygning af salget i Tyskland. Og senere sparring om det italienske marked og en henvisning til Udenrigsministeriet og gratis rådgivning om potentielle aktiviteter. 

WODEN er allerede godt i gang i Tyskland, som er et vækstmarked for virksomheden. Og sammen med de skandinaviske lande og Holland virksomhedens største markeder.

”Men potentialet for os er langt større”, vurderer Carsten Holm. WODEN oplever ofte, at forespørgsler fra nye lande ruller ind. Men indtil videre vil virksomheden hellere strømline de markeder, de er på, end angribe nye.

”Der er stadig meget at løbe efter på de markeder, hvor vi er i forvejen”, siger han.

Carsten Holm og Peter Hildebrandt har på ingen måde droslet ned for ambitionerne. En kollektion af sandaler er på markedet, og de er i gang med at udvikle gummistøvler og børnesko.

”Samtidig arbejder vi på at tage komforten i vores sneakers til helt nye højder, så vi læner os på ingen måde tilbage men vil stadig være helt fremme i skoene”, understreger Carsten Holm.