VÆKSTHUS MIDTJYLLAND FÅR OS TIL AT TÆNKE STØRRE

The Army Painter vækster med mere end 40 procent årligt. Væksthus Midtjylland har medfinansieret en maskine, der gør det muligt at sende en tsunami af maling ud til nørder i hele verden.

(Casen er udarbejdet i 2017)

Figurmalere i hele verden bruger maling fra The Army Painter i Hørning ved Skanderborg til at male tinsoldater og andre figurer. Malingen finder kunderne i detailhandlen over hele verden eller på nettet.

Virksomheden blev startet under finanskrisen af Bo Penstoft og Jonas Færing, som begge har en fortid i spilbranchen. Det var en hård tid, hvor det at låne penge var umuligt, og de startede i en skurvogn.

Men deres begejstring for produktet overvandt forhindringerne. På ti år har de skabt et brand i en nørde-niche og er leverandør til Disney. Fra fabrikken i Hørning med 20 medarbejdere sælger de maling i foreløbig 54 lande.

”Vi er autodidakte, og Væksthus Midtjylland har været vores springbræt til at turde tænke større. Det har været en øjenåbner at få at vide, at de har set potentialet i The Army Painter. Samtidig har de rettet mig ind, så jeg i stedet for at skyde med spredehagl sigter mod målet”, siger direktør Bo Penstoft.

Senest har han kontaktet Væksthus Midtjylland, da The Army Painter slet ikke kunne følge med efterspørgslen.

”I stedet for at en mand fremstiller 2000 bøtter maling, var der brug for, at han fremstiller 12.000 bøtter om dagen. Vi har spildt penge på at tumle rundt, for vi har ikke stor forstand på produktion, og professionel hjælp var nødvendig”, siger direktøren.

Det har de fået. Bl.a. medfinansiering til udvikling af en maskine til 2,5 mio. kr. og en LEAN-proces for at trimme produktionen. Nu har virksomheden en maskine, der kører 23 timer i døgnet, og sender en tsunami af bøtter med maling ud i hele verden.

”Potentialet er gigantisk, for vi er mange, der elsker at male tinsoldater med vores børn eller alene. Om et par år får vi behov for en ny fabrik,” siger Bo Penstoft.

Casen kort

Udfordring: Besvær med at følge med efterspørgslen.

Løsning: Medfinan-siering til udvikling af en maskine til 2,5 mio. kr. og en LEAN-proces for at få produktionen trimmet.

Imidt-effekt: Maskinen kører 23 timer i døgnet, og millioner af bøtter med maling sendes ud i hele verden.