NORLEG SIDDER MERE SIKKERT I SADLEN

Samarbejdet med Væksthus Midtjylland giver større sikkerhed i beslutningerne hos Norleg, ny viden og et større netværk blandt andre eksportvirksomheder.

(Case udarbejdet i 2017)

75 procent af produktionen hos Norleg går til eksport, og børn over hele verden boltrer sig på legeredskaber fra virksomheden i Brædstrup ved Horsens. Sverige er det største marked efterfulgt af Danmark og Norge, men også i Japan og Kina er de vilde med de naturlige legeredskaber.

Virksomhedens knap 30 medarbejdere producerer og sælger til offentlige legepladser, institutioner og parker. Og Norleg er en virksomhed i fuldt firspring, og salgsdirektør Jens Skifter deler gerne æren.

”Udover vores fantastiske medarbejderstab bidrager samarbejdet med væksthuset til vores succes. Det får os også til at sove mere roligt om natten, for det betyder noget, når de vurderer, at vores beslutninger er fornuftige”, siger Jens Skifter.

Han blev fra Business Horsens henvist til Væksthus Midtjylland på grund af en konkret forespørgsel fra USA og har siden fået medfinansieret en undersøgelse af Norlegs muligheder på det amerikanske marked.

Selvom Norleg har eksporteret i mange år, bidrager tilbuddene fra Væksthus Midtjylland med ny viden til virksomheden bl.a. fra eksportarrangementer og et forløb for eksportvirksomheder.

”Vi har fået medfinansiering af konsulenttimer i flere omgange og deltaget i et eksportfremstød i Polen, og på den konto fået de første konkrete ordrer hjem. Men den største værdi, vi har fået, er et større og mere relevant netværk blandt andre eksportvirksomheder. Det har en virksomhed med hele verden som sin legeplads stor gavn af”, siger Jens Skifter.

Norleg sender snart en række nye produkter på markedet. Forventningen er, at de bringer gode lege-oplevelser til endnu flere børn i verden og vækst på bundlinjen.

Casen kort

Udfordring: Konkret forespørgsel fra USA.

Løsning: Medfinan-siering af en undersøgelse af Norlegs muligheder på det amerikanske marked og senere deltagelse i eksportfremstød i Polen og forløb med andre eksportvirksomheder.

Imidt-effekt: De første konkrete ordrer fra Polen i hus plus ny viden og et større og mere relevant netværk blandt andre eksportvirksomheder.