Design-samarbejde har gjort H2O hip

H2O Sportswear er tilbage på banen og vokser. Vækst og arbejdspladser gennem udvikling af de kreative erhverv er målet med initiativet More Creative, som også H2O nyder godt af.

(Casen er udarbejdet i 2017)

H2O var et populært brand i 80erne og 90erne og er stærkt på vej igen, efter virksomheden blev købt af fire investorer i 2012. Samarbejde med designere har medvirket til at puste ny energi i H2O Sportswear A/S. F.eks. er den farverige badesandal hip igen blandt andet efter den danske designer Stine Goya har fortolket den ikoniske sandal.

Senest har et samarbejde med Oh by Copenhagen sat gang i et nyt samarbejde, hvor pels spiller en hovedrolle. Samarbejdet med designere bringer nyt liv til H2O-produkterne og tiltrækker nye og yngre forbrugere.

”Vi er i fuld gang med at relancere H2O Sportswear som et coolt varemærke. Brandet fortjener at blive revitaliseret og få nyt liv med et nutidigt design, der reflekterer det unikke, som H2O også tidligere har besiddet. Og indtil videre lykkes det fint”, siger direktør Mikkel Christensen.

Han sætter ikke bare pris på samarbejde med anerkendte designere som Stine Goya, Henrik Vibskov, Anne-Sofie Madsen og Mark Kenly Domino Tan. Men også på samarbejdet med Headstart Fashion, der er en erhvervsdrivende fond for mindre modevirksomheder, som H2O er medlem af.

Headstart Fashion er en del af More Creative, et initiativ som har til formål at skabe vækst og arbejdspladser gennem udvikling af de kreative erhverv. Vækst og arbejdspladser er der også i H2O. Forretningen har igen plus på bundlinjen, og på kontoret ved havnefronten i Aarhus kommer der flere ansatte til.

H2O har deltaget i events og pr-aktiviteter med kendte mode-folk arrangeret af Headstart Fashion. Senest i et seminar i Aarhus Kunstbygning, hvor H2O selv var på podiet for at fortælle om samarbejdet med designere og Kopenhagen Fur.

”Vi er blevet en del af et community indenfor mode, og det er rigtig godt. For start ups, som er på helt bar bund, er det guld værd at have nogen i ryggen. Men vi kan også lære noget, og samtidig har det stor værdi at bidrage til et lokalt fællesskab. Derfor bakker vi op om Headstart Fashion, ligesom vi gerne giver noget tilbage”, siger Mikkel Christensen.

Headstart Fashions leder Christian Chapelle har begejstret fulgt revitaliseringen af H2O.

”De er dygtige til at markedsføre sig og kan inspirere andre som på vores seminar for nylig. Det er en fornøjelse at opleve, hvordan det er lykkedes at tilføre et ”gammelt” brand fornyet energi og gennemslagskraft og gøre det funky og smart igen. Og samtidig have vækst på bundlinjen”, siger Christian Chapelle.

Han har henvist H2O til Væksthus Midtjylland - en del af imidt, og virksomheden har fået sparring på eksport til Tyskland og en henvisning til Udenrigsministeriets generalkonsulat i Hamborg og herunder 10 timers gratis rådgivning med fokus på udbygning af salget i Tyskland.

”Vi har mødt velvillighed og kompetence i Væksthus Midtjylland - en del af imidt, som har sat nogle ting op, der skulle give os ekstra brændstof til en ekspansion i Tyskland. Sparringen har givet os input og hjælp til prioritering af tid og energi, og det er en vigtig øvelse”, siger Mikkel Christensen.

Fremfor at have fokus på lande er strategien i virksomheden at have fokus på forbrugere i storbyer på tværs af landegrænser.

”Vi vil gerne være et storbybrand for yngre forbrugerne i byer som Berlin, Hamburg, Oslo, Stavanger, Stockholm, København og Aarhus. Mennesker omkring havnebade i København og andre storbyer, som gerne vil slappe af og leve det frie liv i nærheden af vandet”, understreger Mikkel Christensen.