Forretningen trimmet

Ekstern professionel hjælp giver stor værdi for Fabrika, som har fået hjælp til at automatisere processer og markedsføring fra Væksthus Midtjylland. Det har givet pote.

(Casen er udarbejdet i 2018)

Fabrika i Randers sælger elmotorer til et stigende antal små og mellemstore virksomheder i Danmark og Tyskland. Virksomheden er startet i 2012 af partnerne Jens Amdisen og Kaspar Mikkelsen og er vokset til 11 ansatte.

”Vores kunder ser os som specialister i elmotorer, og vi er sparringspartner for dem, når de skal udvikle en ny maskine og sørger for, at den enkelte elmotor bliver tilpasset, så den passer perfekt til kundens behov”, siger direktør og partner Jens Amdisen.

Fabrika bruger selv Væksthus Midtjylland som sparringspartner og har gjort det løbende siden tiden som iværksættervirksomhed.

”Vi har fået god sparring, for væksthuset ser noget, vi ikke selv ser. Jeg vil varmt anbefale andre at trække på væksthuset. Det koster penge at vokse, og det kan være svært at få råd til som lille virksomhed. Men det er nødvendigt for at blive større. Hvis man skal vente på, at man selv kan finansiere det hele, tager det for lang tid”, siger Jens Amdisen.

Han mener, at det som virksomhedsejer er dumt ikke at benytte sig af de mange muligheder, Væksthus Midtjylland råder over til midtjyske virksomheder.

”Som ung virksomhed springer vi lettere ud i at investere i et nyt styresystem eller markedsføring, hvis Væksthus Midtjylland er med til at finansiere det. Ekstern professionel hjælp er dyr, men godt givet ud”, lyder Jens Amdisens erfaring.

Som led i et markedsførings-forløb har den eksterne rådgiver fået Fabrika til at overveje f.eks. hvilke kunder, virksomheden skal satse på, og hvordan Fabrika skaber værdi for dem.

”Det var en god proces. At få tænkt alt det igennem har trimmet vores forretning og gjort vores budskab mere klart”, siger Jens Amdisen.

Det giver stor værdi i dagligdagen, for når sælgerne kører ud til kunderne, er det til de helt rigtige kunder.

Casen kort

Udfordring: Behov for sparring og ekstern professionel hjælp.

Løsning: Medfinansiering af forløb til markedsføring.

Imidt-effekt: Forretningen trimmet, og Fabrikas budskab står mere klart, ligesom sælgerne kører ud til de helt rigtige kunder.