KLAR TIL AT KONKURRERE PÅ FØDEVARE-SIKKERHED

En fødevarecertificering medfinansieret af Væksthus Midtjylland tiltrækker nye kunder hos Etiflex. Processen har givet et løft på fødevaresikkerhed, kvalitet og processer, og store fødevarevirksomheder viser stigende interesse.

(Casen er udarbejdet i 2018)

Etiflex trykker årligt milliarder af etiketter til små og store kunder. Virksomheden startede i 1973 i et industrikvarter ved Silkeborg med 4 medarbejdere, og i dag er de 34.

En stor del af kunderne er fødevarevirksomheder, og med stigende lovkrav til fødevareproduktion er det et konkurrenceparameter for Etiflex at dokumentere, at indholdsstoffer i etiketterne ikke påvirker fødevarerne.

”Derfor er vi glade for, at Væksthus Midtjylland har hjulpet os med at finansiere, at Etiflex i 2017 er blevet FSSC 22000 certificeret som det første danske etiket-trykkeri”, siger proces- og kvalitetschef Bjarne Bang.

Certificeringen er både en vigtig løftestang i forhold til kunderne og internt. Medarbejderne har været inddraget i hele processen og kender de krav og tanker, der ligger bag certificeringen.

Etiflex sætter pris på input fra og samarbejdet med Væksthus Midtjylland.

”Når maskinerne og produktionen ruller, er det svært at løfte sig fra daglig drift. Så er fokus på at sikre, at kunderne får deres leverancer, men heldigvis sørger Væksthus Midtjylland for, at vi hæver os op i helikopteren. Det er super fint, når de får os til at se nye muligheder for udvikling og læring”, siger Bjarne Bang.

Etiflex er pt i positiv dialog med potentielle nye fødevarekunder, og det var virksomheden ifølge Bjarne Bang ikke kommet uden certificeringen.

”Den giver os muligheder, vi ellers ikke ville have haft, og vi forventer, at det sætter sig spor på bundlinjen de kommende år”.

Casen kort

Udfordring: Stigende lovkrav til fødevare-sikkerhed giver behov for at dokumentere, at indholds-stoffer i etiketter ikke påvirker fødevarer.

Løsning: Medfinan-siering af proces med fødevarecertificering.

Imidt-effekt: Processen har løftet Etiflex fra at være et traditionelt etiket-trykkeri til en spiller, de store fødevare-virksomheder gerne vil i dialog med.