Med konsulatets ekspertise i ryggen

Egetæpper har etableret kontor i USA og fået en god start på det nye marked med stor hjælp fra Udenrigsministeriet i New York bl.a. forud for et modeshow med kjoler fremstillet af tæpper.

(Casen er udarbejdet i 2016)

Et modeshow for 200 arkitekter og designere i New York med tæpper syet om til kjoler er et af de skridt, egetæpper har taget for at få kunder på det amerikanske marked. USA er det nyeste marked for tæppekoncernen, der er stærk på eksport og repræsenteret i 50 lande verden over bl.a. med ni datterselskaber.

Det amerikanske marked er præget af knivskarp konkurrence, og egetæpper fik derfor fremstillet en skræddersyet kollektion af tæpper, som blev præsenteret i forbindelse med modeugen i New York tilbage i 2015. Det har efterfølgende åbnet døre til kundemøder for egetæppers tre ansatte ”overthere”.

”Udenrigsministeriets kontor i New York har været en utrolig stor hjælp for os, ligesom de har været på andre eksportmarkeder. Vi har haft succes med at bruge konsulater før, og derfor var det naturligt for os at række ud til dem”, siger egetæppers senior director Morgen Skibsted.

Konsulatet i New York har bl.a. hjulpet med at vælge mennesker med forstand på mode og design, som kunne være en passende partner for egetæpper.

”Kort sagt har de hjulpet med at skabe en platform for vores set up i USA. De har vist stor forståelse for vores behov, og hvis der dukker spørgsmål op, ved vi, at vi altid kan række ud efter deres ekspertise”, påpeger Morten Skibsted.

Fra virksomheder fra andre lande hører han, at de danske offentlige organisationer er gode til at støtte danske virksomheder.

”Det har de ret i. Godt nok er egetæpper store i Herning-området og i Europa, men på verdensplan er vi en nichespiller, og det er godt at have nogen i ryggen som dansk virksomhed på verdensmarkedet ”, mener Morten Skibsted.