DUKA TØR FLYVE HØJERE

Et nyt mindset breder sig på duka. Det første produkt i kølvandet på et gedigent innovationsløft med hjælp fra Væksthus Midtjylland er snart klar til at blive sendt på markedet.

(Casen er udarbejdet i 2017)

Idéer til nye produkter skyder nu op hos duka i Hinnerup ved Aarhus. Udfordringen er ikke længere at få idéer til nye produkter, men at prioritere imellem de mange idéer.

Siden iværksætterne Erik Hougaard og Lars Peter Larsen for syv år startede duka og salget af en ældrevenlig pc, er virksomheden vokset til 50 medarbejdere og har brugt Væksthus Midtjylland rigtig meget til at fremme væksten. Senest til en vellykket innovationsproces.

”Fra at have fokus på seniorer favner duka nu bredere. Og vi vil gerne være endnu mere innovative og udvikle produkter, der bliver efterspurgt i markedet til andre brugergrupper, for det skaber forudsætninger for fremtidig vækst”, siger COO Rasmus Thostrup Møller.

Medfinansiering fra Væksthus Midtylland har gjort det muligt for duka at hyre eksperter fra Teknologisk Institut til at facilitere et innovationsforløb, og det har speedet processen op.

Syv nøglemedarbejdere har igennem to måneder deltaget i fem heldags-workshops. Den allerførste workshop i innovationsteamet blev holdt hos Teknologisk Institut. Helt væk fra den daglige drift på virksomheden.

”I dag har den innovative tankegang bredt sig, for kollegerne bliver heldigvis smittet. Vi har fået et andet mindset og tør tænke anderledes. Og oveni har vi lært nogle redskaber, så vi selv kan køre en innovationsproces i forhold til nye produkter”, påpeger Rasmus Thostrup Møller.

Et helt nyt produkt er i øjeblikket ved at blive stress-testet af brugerne og er på vej på markedet. Det er første konkrete resultat af det nye mindset. Og forventningen er, at flere innovative produkter følger efter.

Casen kort

Udfordring: At blive mere innovative og udvikle nye produkter, som kan supplere den seniorvenlige pc og tablet.

Løsning: Medfinan-siering af forløb med innovationseksperter fra Teknologisk Institut.

Imidt-effekt: Et fundament for fremtidig vækst er lagt med et nyt innovations-team, et nyt mind set og redskaber til udvikling af nye produkter. Det første produkt er født og ved at blive testet af brugerne.