IVÆRKSÆTTER VIL SÆLGE PORCELÆN I UDLANDET

Ulrick Løwenstein satser på, at hans stel lander på restaurantborde i Miami, Sydney og Sydafrika og bruger Væksthus Midtjylland som affyringsrampe mod de udenlandske markeder.

(Casen er udarbejdet i 2018)

For to år siden startede Designer Ulrick Löwenstein virksomheden By Löwenstein. Med sig har han en investor fra Skive, for designeren har idéerne, og investoren har økonomien, og sammen arbejder de på at bygge et livsstilsbrand op fra bunden.

Sin sans for flotte former har Ulrick Löwenstein tidligere brugt på at designe for B&O, Gaggenau og Jakob Jensen. Hans første kollektion i eget navn blev lanceret i Danmark og Sverige i 2016. Spisestellet og et skærebræt er inspireret af rygfinnen på en haj og hedder Shark.

Drømmen er, at der vil blive serveret lækkerier på det specielle stel i bl.a. Miami, Sydney og Sydafrika, hvor hajer svømmer rundt. Faktisk er der rullet forespørgsler fra disse markeder ind, men handlerne blev ikke til noget, da By Löwenstein ikke har en distributør der.

”Jeg har ”bare” designet porcelæn og ved ikke, hvordan eksportsystemet fungerer. Men vi ser muligheder for at komme ud på eksportmarkeder med hjælp fra Væksthus Midtjylland og har en fin dialog med en konsulent om at opbygge salgsnetværk via ambassaderne”, fortæller Ulrick Löwenstein.

Ligesom andre iværksættere har designeren oplevet, at et godt produkt ikke er nok til at få salgstallene i vejret.

”Alle start-ups har brug for hjælp, og det er rart at have viden at trække på som nystartet virksomhed. Jeg har fundet ud af, at jeg med fordel kan bruge Væksthus Midtjylland bl.a. som affyringsrampe mod eksportmarkeder”, siger Ulrick Löwenstein.

Foreløbig glæder han sig over, at danske Løgismose-Meyers forhandler kollektionen i deres butikker og bruger det til firmagaver og servering på deres gourmet-spisesteder.

”Her har en Michelin-kok sagt, at det er verdens bedste tapastallerken. Det er jeg selvfølgelig stolt af, og jeg håber på lige så positiv respons på eksportmarkederne”, siger designeren.

Casen kort

Udfordring: Ønske om eksport af stellet Shark.

Løsning: Sparring med konsulent om mulighederne.

Imidt-effekt: Viden om eksport og hvordan det kan gribes an i en iværksættervirksomhed.